De terugblikken op de bijeenkomsten 2026 met verhalen en foto's staan hier direct onder.

Zie helemaal onderaan voor een linkje naar de terugblikken 2025


2026-06-10  Scootmobieldag Rit 3, naar Hut van Mie Pils, Groote Heide, Ons Leen en via Molenberg en Drie Bruggen -nat- naar huis


Het weerbericht voorspelde voor deze dag: wisselvallig. Maar toch op weg naar “De Turfberg”. Tot mijn verbazing en wat ook een fijn gevoel gaf was dat we met 28 diehards op pad gingen. De route was speciaal wat ingekort omdat het mogelijk s’ middags zou gaan regenen.

Opgewekt zoals altijd op weg. Langs de Eindhovense weg noordwaarts. Toen we het Peetersven passeerden bemerkte ik dat er een groep lepelaars in de verte te zien was. Helaas geen mogelijkheid om een foto te maken.

Iets vóór de lissevenlaan rechtsaf de bossen in, richting knooppunt 67. Hier heeft de gemeente Waalre eindelijk heel goed werk gedaan om het verschrikkelijke pad weer prima begaanbaar te maken. Heuveltjes op en af! In de buurt van ’t Achtereindje waren we vol verbazing over het graafwerk van wilde varkens: diepe kuilen naast het pad, sommige van wel een meter diep. Het laatste stuk naar de Hutdijk waren ze vergeten te vernieuwen. Daar hebben ook de vele boomwortels hun werk gedaan; slecht pad, of was het geld van deze rijke gemeente op?? We reden onder een prachtig blauwe lucht met hagelwitte wolken, zó mooi!! Bij de “Hut van Mie Pils” wachtte koffie met een stuk appeltaart (met of zonder slagroom) op ons. Waarna we weer vertrokken, en over het viaduct, iets verderop een scherpe bocht naar rechts namen en de prachtige natuur van de Groote Heide weer in doken. Door verschillende soorten bossen maar ook over een groot stuk heide, met het zicht op een groot gedeelte wat prachtig rood gekleurd was door de bloeiende zuring.

De rit volgde via  “Valkenhorst” richting Leenderweg. Sjonge… het begon te druppelen. Gelukkig waren we snel bij “Ons Leen”  Een nieuwe pleisterplaats met een nostalgisch interieur. Wat is die naam goed gekozen; naast de Leenderweg én het Leenderbos. Hier  kwam een lekker vloergebakken brood met smeersels op tafel en een lekkere kop  tomatensoep.

Bij vertrek constateerde de leiding dat het tegen 15.30u pas zou gaan regenen, daarom werd er gekozen om richting Leende en vóór de manege rechts het Leenderbos in te gaan. Heerlijk ! ! Op ongeveer de hoogte van het Groot Hasselsven zagen we dreigende donkere wolken onze richting uitkomen, maar het was nog géén 3 uur! Och…. We hadden nog tijd volgens de voorspelling. Maar de weergoden hadden iets anders met ons voor: op de Zeelberg (onder de bomen) begon het te druppelen. Even gewacht, maar het begon steeds feller. Daarom richting huiswaarts, de harde regen bleef aan, mét ook nog hagel erbij, Koud tot op het bot kwam ik thuis aan, maar mijn jas bewees dat hij écht waterdicht is. Het was zéker, ondanks dit laatste,  WÉÉR een super fijne dag. Mijn moeder zou zeggen: van ’n bietje rèègen smelte  nie : je bent nie van sùiker!

Toen ik op de Eindhovenseweg in mijn spiegeltje keek zag ik de grote zwarte lucht achter de St. Nicolaaskerk… dát hadden we gehad en ik reed weer in de zon!


Tilly





2026-05-27  Scootmobieldag Rit 2, naar Heierhof, Landgoed Heijbroeck en Schaapskooi De Molenvelden


wat Tilly schreef....


27 mei 2026, Derde scootmobieldag.

HOERA!!! We konden weer weg, vorige keer niet: veel te koud en nat! Nu, na een bloedheet Pinksterweekend plus ook de dinsdag, een woensdag met voor ons: perfect weer! In groten getale waren we aanwezig en konden we op pad richting en door Dommelen, waar gekozen werd om langs de N69 over de Keersopperdreef te rijden. Natuurlijk werd er bij de oeverzwaluwwand gestopt, waar deze vogels af een aan vlogen. Over de verkeersbrug van de Molenstraat over de N69 naar Riethoven waar we genoten van een heerlijk stuk appeltaart MÉT slagroom! Dit bij de Alpaca farm Heierhof, en tijdens de koffie  één van deze prachtige beesten bewonderd. Gelukkig hield hij (of zij?) de spuug binnen! Een mooi lief knuffelig kopje!!

Na deze gezelligheid weer op weg richting Eersel waar we het Landgoed Heijbroeck inreden. De rhodondendrons waren gelukkig nog nét wat in bloei, wat dit ongelofelijk mooi en ZÉÉR goed onderhouden park extra mooi maakt. In en rondom een bijgebouw (herdenkingsplaats van de eigenaars: fam. Van Loon) hielden we een pauze, wat ook weer gemoedelijk was. Via de lanen met in de weiden diverse beesten, o.a. kamelen, verlieten we het park om onze tocht te vervolgen naar ”Schaapskooi de Molenvelden”. Een fiets/wandelcafé, waar we verwend werden met lekker vers stokbrood met kruidenboter en een kop geurige soep: LEKKER! We zaten gezellig allemaal onder een grote notenboom, een groot verschil met vorig jaar, toen we moesten schuilen in een tipi-achtige tent voor een hevige regenbui!

Maar nu gingen we weer het zonnetje in. Langs grote velden waar volop gras gemaaid werd, waar we geluk mee hadden: Vadertje Langbeen liet  zich daar bewonderen! Totaal 9 ooievaars op de velden geteld. Zo reden we dus over onze Kempische wegen richting Riethoven en belandden we in het bos de  Einderheide  waar “d’n Einder” staat, een vleermuizenuitkijktoren van 26 mtr. hoogte. Natúúrlijk hier een pauze. Wieb nam kwiek een run naar boven om ons vandaar de fotograferen. Met dit uitzicht zie je ook een perkje in de vorm van een vleermuis. Gelukkig maakte hij daar van bovenaf ook een foto van. Maar aan alles komt een end, dus ook weer van dit super uitstapje. Het ging weer huiswaarts met een hartelijke en spontane groet: tot volgende keer en wéér goed weer meebrengen hoor!!!!


Grtjs en tot volgende keer, Tilly



2026-05-13  Scootmobieldag De route die niet doorging


Tilly schreef


Hoera, na een hele fijne jaarvergadering plus rit, op 22.april j.l., vandaag onze eerste echte rit! Maar…..op de ijsheiligen was niet gerekend. Na een periode van het prachtigste weer van de wereld, met ongekend hoge temperaturen, werd het nu dus de 13e mei. En St. Servatius van Maastricht deed zijn best: KOUD en NAT: 12 graden met een gevoelstemperatuur van 8 graden. Bij stil zitten op een scootmobiel  nog erger, daarom een wijs besluit om de geplande rit voor vandaag niet door te laten gaan. Tóch was er een heel mooi aantal leden present in “De Turfberg”, waar we nog ca. een uurtje gezellig zaten te kletsen bij koffie of thee. Helaas vergeten om van deze gezelligheid een paar foto’s te maken.

Nu ik het hier over de ijsheiligen had, bedacht ik om ook de anderen te benoemen. Opgezocht; omdat ik dat ook niet meer wist! 11mei Marmeritus - 12 mei Pancratius - 14 mei Bonifatius van Tarsus - en soms ook 15 mei Sophia van Rome (de dag van de koude Sofie). Nu las ik verder dat in Hongarije ze er nog eentje extra hebben n.l. 25 mei Orbán: wanneer het op die dag regent is de wijn van dat jaar zuur, bij helder weer zoete wijn!

Met deze “kennis” denk ik aan de volgende rit op 27 mei a.s. Een worst brengen naar de Clarissen in Eindhoven, voor goed weer, kan niet meer. MÁÁR in Bocholt (B) is de Priorij van O.L.V. van Klaarland , deze Nonnen laten bidden om goed weer helpt, hoorde ik…..!!!

Grtjs en tot volgende keer, Tilly



* Opening seizoen 2026, 22 april


Ledenvergadering/ALV, optreden Buitengewoon en eerste -korte- rit, naar 't Mortelke in Borkel


Een terugblik door Tilly


Op tijd waren we weer massaal bij de “Turfberg”, voor de ledenvergadering met een tweetal verrassingen. Bij aankomst ontdekten we dat een drie man sterk filmteam al actief bezig was met filmen. Dát was verrassing één! De vergadering verliep voorspoedig. Met koffie/thee gebak en chocolaatjes werden we verwend. Daarna volgde een optreden van ”Buitengewoon” o.l.v.  Mieke Toussaint. Declameren én zang wisselde steeds af , steeds met nadenkertjes ! ÉRG goed gedaan .Dit was de tweede verrassing!

Het werd ook tijd om te starten voor een middagrit. Richting Zeelberg, daarna Molenstraat/Venbergen en zo kwamen we op het mooiste stuk Valkenswaard: “de Malpie”, DÚS genieten!! Prachtig strak blauwe lucht en fel geel bloeiende brem. Het deed aan de Valkenswaardse vlag denken! 

Zo belandden we bij de Molen van Borkel, voor een korte pauze en waar we een handtekening konden zetten tegen de bouw van hogere huizen, direct achter de molen: WIND probleem!! De tocht ging verder en we kwamen uit bij voedselbos ’t Mortelke. Een hele grote, bijzondere natuurtuin, waar we de keuze hadden uit knolselderij- of bloemkoolsoep, met heerlijk brood met pesto of “salade”-smeersel. We lieten het ons goed smaken! De enorme tuin werd bewonderd, er bleek een grote vijver te zijn, met een dome waar je gezellig samen kon zitten en mede de spiegelingen in de glasstukken kon bewonderen. Veel te snel ging de tijd daar om. We moesten toch weer op tijd in Valkenswaard zijn. Zeker moet ik vermelden dat de filmploeg er AL die tijd bij was geweest en hun werk deed, zélfs vanaf een duo-fiets. Ze bleven ÁL tie tijd bij ons!!  In het begin schreef ik dat we twee verrassingen hadden, máár het was een dag met alleen maar verrassingen en dat met schitterend weer!!! In de Kromstraat namen we afscheid, met een groet tot volgende keer, tot over drie weken!!


klik hier voor de terugblikken op het jubileumseizoen 2025



        bij de Achelse Kluis,  op een van onze tochten in 2024